Friday, February 11, 2011

Customer Not Always @ Always right ?


           
                 Actually aku berapa suka dengan phrase ‘ Customers Always right. Ad ala sebabnya aku x suka dengan phrase nih. Tapi, bagi semua orang, customer always right. Ini adalah disebabkan mereka hanya pernah memegang title menjadi customer bukannya sebagai seorang retailer.

             Kawan aku yang ambil diploma pengurusan hotel pernah cakap, 1st class dia masuk dalam kuliah tuh, satu perkara yang ditekankan ialah customr always right..hahaha… entah lah

            Kat dalam blog aku nih, aku nak ambik kesempatan memeinta maaf kat mana mana customer yang pernah berurusniaga dengan aku tuh ada terasa hati ke, apa ke. Bukan apa, bagi aku kita kena ubah persepsi terhadap seorang peniaga nih. 

Memanglah seorang peniaga mahukan keuntungan dalam perniagaan mereka, tapi x semua yang cekik darah. Dan aku ni pernah berniaga dengan family aku selalu gak disindir @ dihina olah sesetengah customer yang perasan bagus. Macam good good je. 

            Mungkin kalau masa mood aku baik, aku hanay bersabar dan menahan segala kerenah customer that is so irritating, tapi lau masa mood aku yang x berapa nak baik nihm maka keluarlah ayat macam ni…

Situasi 1
Customer            :   Dik, berapa harga payung ni?
Aku                     : RM 15 kat, kalau yang kecik tuh RM 8
Customer            : Hah? RM15, mentang2 lah musim hujan..(mencebik)!!
Aku                      : Sorry la kak deh, sya jual payung ni sama jah harga musim hujan @ musim panas. Kalau akak nak percaya  @ x, ikut suka hatilah, saya bukannya peniaaga yang cekik darah macam orang lain…!!!

Situasi 2
Customer            : Berapa harga Kasut nih.?
Aku                      : RM 28.
Customer            : Hah..? Kat Kb pom RM 18 je…Apasal mahal sangat kedai ni jual?
 (Menipu untuk dapatkan harga yang murah)
Customer            : Jolo ko kak? (main angin). Kalau gitu gak, saya ajak kak boleh x pergi beli kasut tuh, sebab saya ambik dengan supplier pom harga dia pom RM20 lebih.
Customer :          eh3, kasut jenis lain kot..

Situasi 3
Customer            : Berapa harga selipar ni?
Aku                     : RM 10 kak.
Customer            : hah, akak beli kat kedai sebelah sana pun RM 8 je.
Aku                      : So, pergilah beli kat kedai tuh.!


So, itulah antara jawapn pedas yang aku akan balas balik kalau jumpa lagi customer yang macam nih. Tapi aku x salahkan customer ni, memang hak seorang customer untuk mendapatkan harga dengan mura, tetapi mestilah dengan etika yang betul

Customer Not Always Right…!

No comments:

Post a Comment