Monday, February 14, 2011

LAGI pasal Customer


Kadang kadang ada hgak customer yang datang membeli yang membawa 1001 cerita. Ada gak yang mencuit hati, menyakitkan hati,  and so on. And one day, ada la seorang wanita dalam linkungan 30 an and her daughter datang nak membeli pakaian untuk anak lelakinya.

So, nak dijadikan citer, wanita ni maskuk,lah kedai aku, yang paling x tahannya speaking kot, hak2, kalau grammar betul x pelah jugak, ngak, macam aku je yang speaking masa MUET ahri tuh, tergagap gagap. Dan yang paling x tahannya, asyik speaking benda yang sama je,like like je. Asyik2            “ well, like mom, like daughter. Mungkin ayat ni je kot yang dia tahu.

Aku layan la mak cik nih tapi dalam bahasa melayu, aku buat x paham apa dia cakap dalam English tyuh. Kan aku balas balik dia punya speaking tuh, kan senyap x menjawab pulak. Hahaha

And, mak cik ni kata nak beli baju sekolah for her only  son. Dia cakap nak 2 @ 3 pasang. Aku pun pelik, but aku fikir maybe dia sayang sgt kat son dia. Maklumlah, anak tunggal lelaki kot. Aku pun try membusykan body bertanya kat dia kenapa mak cik nih beli banyak sangat baju untuk anak dia n jawapan yang aku terima dalam loghat Kelantan (tiba2 je tukar cakap kelate) membuatkan aku speechless…!!

“yolah, mugo anok jate ni gak, balik sekolah gak, mesti ada bekas tapak kasut atas belakang. “
“Bakpo? Kena buli ko? ( aku tanya )
Dop eh, biasalah anak jate ke, biasa lah benda gitu kalu ada tapak kasut atas blake gak, gocoh la,.kalu x dop lagu tuh gak, buke anak jate panggil, tuh BAPOK.
     
Jawapan yang agak x munasabah yang aku terima dari seorang ibu yang mengakui menyayangi anak nya. Aagak pelik la bagi aku, x tahu lah orang lain gak. Untuk seorang lelaki menjadi lelaki x semestinya menunjukkan dengan perlakuan fizikal yg boleh membahayakn diri sendiri

Harap harap mak cik tuh sdar sebelum apa2 jadi kat anak dia. Mana lah tahu anak dia kena buli ke kt sekolah.  Siapa tahu, n satu lagi, x payah lah terlalu kolot pemikiran tuh, bukak minda la jugak. Kea sesal dulu pendapatan, sesal kemudian x berguna.


No comments:

Post a Comment