Friday, July 8, 2011

PTPTN @ Wang Simpanan


Pendaftaran aku untuk melanjutkan pengajian peringkat Sarjana Muda Perakaunan sebenarnya masih dalma masa dua bulan lagi iaitu bulan September ni. Maksud nya,after rayalah, tapi sekarang ni bulan ramadhan pun belum menjelma lagi.
Tapi satu yang aku asyik pening dop pikirkan yakni nak guna duit simapanan atau pinjaman PTPTPN nanti degree ni. Kedua dua nya ada kebaikan dengan keburukan jugak sebenarnya. So, aku huraikan kat sini kalau aku ambik….


PTPTN
Untuk Ptptn, dia akan bagi RM 3500 untuk satu semester. So, aku ambil untuk lima semester. So, jumlah nya RM 17500. Wow, banyak tu. Untuk satu semester dapat 3 500 tolak dengan yuran RM 500 still baki dia RM3000. Memang tak habis nak guna la…hik2..so boleh la nak joli..tapi itu untuk short term la..mana la aku nak cekau rm 17500 waktu nak bayar nanti time abih blajar. Kerja apa sangat lah aku boleh buat..tapi yang untungnya kalau aku mampu grad dengan pointer 3.5 above untuk degree ni RM 17500 loan tersebut akan tukar kepada biasiswa.So, tak payah bayarlah nanti. Tapi agak mustahil untuk grad dengan kelas pertama ni untuk degree. Susah woo, aku tengok yang senior pom jarang senior lelaki yang dapat grad dengan 1st class. Inikan pulak aku, jangan harap lah kot..nak ambik pun serba salah sebab masa diploma dah ambil. Kalau dicampur pula dengan time degree, memang masak lah aku nak bayar balik…sampai tua pun tak akan habis…


WANG SIMPANAN
Untuk duit simpanan aku ni, mungkin boleh cover untuk 2 semester je..tapi macam mana pula dengan 3 semester lagi? Tapi mungkin aku boleh kerja kot sebelum nak masuk Uitm untuk semester yang baru. Takkan nak mintak dengan parents pulak, malu kot..hik3…tapi sebenarnya simpanan aku nih aku kumpul untuk beli benda impian aku sebenarnya iaitu DSLR..dah tak tahan dah sekarang ni, nak sangat sangat benda nih..tapi, kalau sah sah aku guna simpanan untuk pengajian aku, memang tak merasa la nak dapat kan DSLR tuh…ponim den dop mikior…cakap perak sikit..hik3

So, kalau korang dah abis baca entri aku yang mengarut ni, apa kata korang bagi idea @ nasihat untuk aku sama ada nak ambil PTPTn @ guna Simpanan. Takpun kalau korang ada option lain, share lah erk..thanks…

2 comments:

  1. emm,
    saya x amek PTPTN..
    so, x taw sangat la..
    Kalau btol la above 3.5 dia trus jadi biasiswa,
    ermmm, i think u have to struggle till u achieve da pointer..
    nothing is impossible..
    once you set your goal & u really determine bout it..
    insyaAllah, u will success..
    usaha, doa & tawakal..
    Gud luck..

    ReplyDelete
  2. wah..komen yg sanat panjang from iqa..thanks erk..tapi ada pula dengar kna pgnk 3.75 baru dapat biasiswa..lagi lah susah..hik..anyway thanks erk...

    ReplyDelete